Catatan Pengajian Guru Zuhdi Malam Kamis (3 Jan 2018)
Pd dasarnya marah itu tdk bs hilang krn ada marah krn Allah. Yg kt hilangkan marah krn nafsu.
Bisa aja hilang marah pd masalah yg diambil org itu keperluan. Saat org meambil td. Hati kt sdg sibuk2nya memikirkan hal yg ptg drpd yg diambil org itu. Hingga hati kita ga marah. Penuhnya hati memikirkan hati yg lbh penting akan mengurangi marah kita. Contoh. Manakala Samman Al Farisi disambati org. Saat org menyambati itu Sidin memikirkan yg lbh penting. Wahai laki2 yg menyambati ku. Mun timbangan amal ku ringan aku masuk neraka. Jika timbangan kebaikan lebih barat maka kd pp yg kau sambati td. Krn diotak sidin ttg api dan neraka. Detik itu Beliau memusatkan pikiran Sidin ke akherat jd Sidin kd peduli akan cacian makian. Hai yg menghinaku Allah telah mencatat yg kamu sambat. Perjalanan kita menuju sorga msh byk jurang yg harus dilalui. Jika aku lurus melewati jurang itu menuju sorga. Hina aja lg kd pp. Tpi bila ku gagal kesorga. Berarti aku lbh jahat dprd yg kau hinakan. Jd otak Sidin keakherat. Beapa mendangari pujian org mun cagar keneraka. Jd santai ja hidup apapun yg terjdi muha jgn beubah.
Pernah jua menyambati org pd Sayyidina Abu Bakar. Jer Sidin. Sidin sdg asik memikirkan kekurangan Sidin. Ada yg menyambati satu kekurangan Sidin. Aib yg ditutupi Allah lbh byk drpd yg kau sambat. Aku sdh jauh menghinakan diri ku. Jd kd tesinggung.
Detik2 Sidin dihina Sidin sibuk memikirkan kekurangan Sidin. Aku blm bertaqwa, belum bujur makrifat, kd membuat marah akan Sidin penghinaan org. Malah Sidin berterimakasih. Krn Sidin asik2nya memandang diri sidin dgn menghinakan. Krn tingginya kadar ma'rifat sidin kpd Allah.
Ulama besar, Malik bin Dinar disambati oleh seorg wanita. Bahwa Sidin riya. Saat itu Sidin berpikir cara melepaskan diri dari riya. Yg tahu unda nywa ja. Yg lain kdd yg tahunya. Terima kasih. Sidin kd percaya dgn bisikan nafsu bhw Sidin tuan guru besar.
Bila nywa sambat tu nah bujur. Mdhan unda diampuni Allah. Mun kd bujur. Mdhn nyw diampuni Allah.
Maka cerita2 diatas menunjukkan od zahir mrka kwa menahan marah. Kd sarik ke tersinggung. Krn hati mrka sibuk dgn yg lebih penting. Krn dewasa dlm berpkir.
Mmg kemungkinan marah ada dlm hati mrka. Tapi kita kd meneruskan. Stop. Yg kita pikirkan apa yg lebih penting. Bukan masalah hinaan. Tp kenyataan yg lebh penting. Jd hinaan yg dibahas. Mun kd bujur. Sdhai.
Zaman skrg org menilai melihat luar. Kita kd tahu kehidupan org. Maka hasilnya sibuk hati memikirkan hati yg lebh penting. Maka kd mustahil menghalangi pikiran kita bergerak2 marah ketika kita kehilangan sesuatu yg kita cintai. Misal kehilangan sandal pikirkan yg lbh pd itu. Krn kt kd bersyukur bisa. Wajar itu diambil orgn krn kt kd bersyukur. Hingga tiada marah.
Bisa dibenarkan marah bisa hilang.
1. Kita berpikirnya dewasa lebih dari yg kita hadapi. (Akherat)
2. Pandangan tauhid yg menguasai. Semua dikembalikan pd Allah.
3. Telah sadar Allah itu senangnya apa wan inya. Kda pemarah. Krn iya hdk disayangi Allah. Bersengatan cintanya pd Allah. Mengurangi kemarahan.
Itu semua bisa terjadi.
Maka ikam sdh kenal dgn semua diatas. Bhwa jalan yg harus diusahakan drpd api marah. MEMBERSIHKAN HATI KITA IKUT PERTANDINGAN DUNIA (HUBBUD DUNIA) krn hdk nyaman pd org, hdk sugih pd org. Hdk menang pd org.
Pemarah itu kawannya engken. Engken itu pasti ada pemarahnya. Krn sumber marah dr hubbud dunia.
Tdk ada warisan itu menyugihkan didalam kitab sdh dijelaskan.
Misal duit kd dijulung agama dijulung nah ini bagus.
Becari duit gsan anak bini. Tp kd dibari ilmu agama. Berhasilkah kita. Kd. Hari2 kena kt dpt azab hukuman.
Jangan sampai ada sedih ttg dunia ini. Santai ja. Ingatakan akherat ada sorga. Balasan disana lbh dri disini. Kita ini org islam n beriman punya akherat. Jd hidup disini kdd apa2nya. Yg iyanya sorgakah nerakakah.
Mka wajiblah kita mengenal bahaya dunia. Cara menghapus dunia dr hati bukan ditangan. Nanti akan dibahas dikitab Ihya kembali.
Ma'rifat menghapus dunia dr hati bukan dr tangan atau bemiskin.
Brgsiapa kw membuang yg lebih drpd dunia didlm hati. Maka selamatlah iya dr marah. Kalaupun kd kw disapu plg kd dikurangi n dilemahkan kekuatannya. Hingga kwa marah itu kd kencang n kwa menolak marah.
Bisa aja hilang marah pd masalah yg diambil org itu keperluan. Saat org meambil td. Hati kt sdg sibuk2nya memikirkan hal yg ptg drpd yg diambil org itu. Hingga hati kita ga marah. Penuhnya hati memikirkan hati yg lbh penting akan mengurangi marah kita. Contoh. Manakala Samman Al Farisi disambati org. Saat org menyambati itu Sidin memikirkan yg lbh penting. Wahai laki2 yg menyambati ku. Mun timbangan amal ku ringan aku masuk neraka. Jika timbangan kebaikan lebih barat maka kd pp yg kau sambati td. Krn diotak sidin ttg api dan neraka. Detik itu Beliau memusatkan pikiran Sidin ke akherat jd Sidin kd peduli akan cacian makian. Hai yg menghinaku Allah telah mencatat yg kamu sambat. Perjalanan kita menuju sorga msh byk jurang yg harus dilalui. Jika aku lurus melewati jurang itu menuju sorga. Hina aja lg kd pp. Tpi bila ku gagal kesorga. Berarti aku lbh jahat dprd yg kau hinakan. Jd otak Sidin keakherat. Beapa mendangari pujian org mun cagar keneraka. Jd santai ja hidup apapun yg terjdi muha jgn beubah.
Pernah jua menyambati org pd Sayyidina Abu Bakar. Jer Sidin. Sidin sdg asik memikirkan kekurangan Sidin. Ada yg menyambati satu kekurangan Sidin. Aib yg ditutupi Allah lbh byk drpd yg kau sambat. Aku sdh jauh menghinakan diri ku. Jd kd tesinggung.
Detik2 Sidin dihina Sidin sibuk memikirkan kekurangan Sidin. Aku blm bertaqwa, belum bujur makrifat, kd membuat marah akan Sidin penghinaan org. Malah Sidin berterimakasih. Krn Sidin asik2nya memandang diri sidin dgn menghinakan. Krn tingginya kadar ma'rifat sidin kpd Allah.
Ulama besar, Malik bin Dinar disambati oleh seorg wanita. Bahwa Sidin riya. Saat itu Sidin berpikir cara melepaskan diri dari riya. Yg tahu unda nywa ja. Yg lain kdd yg tahunya. Terima kasih. Sidin kd percaya dgn bisikan nafsu bhw Sidin tuan guru besar.
Bila nywa sambat tu nah bujur. Mdhan unda diampuni Allah. Mun kd bujur. Mdhn nyw diampuni Allah.
Maka cerita2 diatas menunjukkan od zahir mrka kwa menahan marah. Kd sarik ke tersinggung. Krn hati mrka sibuk dgn yg lebih penting. Krn dewasa dlm berpkir.
Mmg kemungkinan marah ada dlm hati mrka. Tapi kita kd meneruskan. Stop. Yg kita pikirkan apa yg lebih penting. Bukan masalah hinaan. Tp kenyataan yg lebh penting. Jd hinaan yg dibahas. Mun kd bujur. Sdhai.
Zaman skrg org menilai melihat luar. Kita kd tahu kehidupan org. Maka hasilnya sibuk hati memikirkan hati yg lebh penting. Maka kd mustahil menghalangi pikiran kita bergerak2 marah ketika kita kehilangan sesuatu yg kita cintai. Misal kehilangan sandal pikirkan yg lbh pd itu. Krn kt kd bersyukur bisa. Wajar itu diambil orgn krn kt kd bersyukur. Hingga tiada marah.
Bisa dibenarkan marah bisa hilang.
1. Kita berpikirnya dewasa lebih dari yg kita hadapi. (Akherat)
2. Pandangan tauhid yg menguasai. Semua dikembalikan pd Allah.
3. Telah sadar Allah itu senangnya apa wan inya. Kda pemarah. Krn iya hdk disayangi Allah. Bersengatan cintanya pd Allah. Mengurangi kemarahan.
Itu semua bisa terjadi.
Maka ikam sdh kenal dgn semua diatas. Bhwa jalan yg harus diusahakan drpd api marah. MEMBERSIHKAN HATI KITA IKUT PERTANDINGAN DUNIA (HUBBUD DUNIA) krn hdk nyaman pd org, hdk sugih pd org. Hdk menang pd org.
Pemarah itu kawannya engken. Engken itu pasti ada pemarahnya. Krn sumber marah dr hubbud dunia.
Tdk ada warisan itu menyugihkan didalam kitab sdh dijelaskan.
Misal duit kd dijulung agama dijulung nah ini bagus.
Becari duit gsan anak bini. Tp kd dibari ilmu agama. Berhasilkah kita. Kd. Hari2 kena kt dpt azab hukuman.
Jangan sampai ada sedih ttg dunia ini. Santai ja. Ingatakan akherat ada sorga. Balasan disana lbh dri disini. Kita ini org islam n beriman punya akherat. Jd hidup disini kdd apa2nya. Yg iyanya sorgakah nerakakah.
Mka wajiblah kita mengenal bahaya dunia. Cara menghapus dunia dr hati bukan ditangan. Nanti akan dibahas dikitab Ihya kembali.
Ma'rifat menghapus dunia dr hati bukan dr tangan atau bemiskin.
Brgsiapa kw membuang yg lebih drpd dunia didlm hati. Maka selamatlah iya dr marah. Kalaupun kd kw disapu plg kd dikurangi n dilemahkan kekuatannya. Hingga kwa marah itu kd kencang n kwa menolak marah.
Komentar
Posting Komentar