Catatan Pengajian Guru Zuhdi Malam Sabtu (17 Nov 2017)
Beranai ttg rasa yg diberi Allah didlm hati kita. Knp beranai. Krn kt hrs asik dgn org yg memberi ilmu tsbt keasikan memuji kd sawat lg bekisah n menampilkan diri. Tp klo kt jahil ama Allah lalu suka ama diri. Maka kt selalu bekisah2. Dgn maksud unda alim unda beisi ilmu. Mka kalimatx dasar sengaja. Jgn bekisah2. Krn jk kt bekisah2 yg lahir dr bekisah td ujub bepadah diri alim. Itu mengurangi akan faedahx ilmu. Amal ilmu td kd aktif. Jaka obat kd befungsi.
Maka sesungguhx takbir td memgurangi keaktifanx ilmu yg dtg kedlm hatinya. Lalu hasilx kd sempurna. Kd kw meamalkan musyahadah. Ingat. Knpa? Krn ilmux td kd befungsi. Krn telanggar pemantang. Mengisahkan n mengaku2 alim. Sedangkan itu sebenarx ilmu yg dtg itu melekat didlm hati. Mempengaruhi kedlm itu hati. Ilmu tadi.
Ilmu itu memberi petunjuk. Knp kd jd panduan malah ttp bingung. Krn telanggar pemantang. Ketuju menampaikan diri. Dan jadi mengalami akan si hamba. Dan menegahlah akan bekisah2 td akan sisalik kd menjdi siddiq dgn Allah. Siddiq itu ialah memandang ikhlas itu pun anugerah Allah.
Kdd yg dikehendaki selain hdk parak ama Allah.
Be wudhu itu niat or handak jgn becampur wan membersihi muha. Justru itu disunatkan bedahulu. Agar benar2 niat itu utk bewudhu.
Prg wali kdd khndk selain ama Allah. Justru itu dlm fiqih tafsir hadist itu. Jika makanan sdh dihidangkn. Mun kuat silahkan sholat. Jk tdk. Makan dlu. Agar sholat benar2 hdk kpd Allah bukan hdk makan.
Kawanya ikhlas td diakuinya itu dirinya. Mka itu blm siddiq lg. Jd amal tiada ikhlas tiada. Semua bulat kebaikan Allah. Kd kw meamalkan ini jk ujub msh bersarang.
Jd awal yg kta bersihi adalah ujub. Jgn suka menceeitakan kelebihan diri. Krn diri kt ini kdd kesah.
Krn kd kosong or lepas drpd keinginan nafsu ktk kt bekisah2 ttg agama. Sebab itu kt hrs menyembunyikan. Krn ia asik memuji org yg memberi itu ilmu dan yg mempunyai itu ilmu. Jd asik kesitu.
Je belajar agama itu kd usah betatampai ilmu.
Org yg suka menampaikan diri kdd keberkahan hidup.
Janganlah engkau menerima org yg menuhu Allah yg kd tp ada gawian. Jgn meulurkan tangan drpd meambil barian2 makhluk. Drpd barian yg diberikan oleh mrka kpd engkau drpd duit, makanan, minuman atas jalan bantuan yg mrk beri pd engkau. Melainkan kau boleh menerima dgn 2 syarat :
1. Kecuali ikam sebelum ikam menerima ikam harus meingatkan n memandang bahwa yg memberi rezki ini adalah Tuhan ku bukan mereka. Yg membwri Allah yg membagi makhluk ini. Allah itu Dzat al wajibal wujud yg tdk serupa dgn segala makhlukkt wajib i'tikad yg memberi bekas hnya lah Allah. Kd memerlukan siapa2 n apa2. Lalu Allah meolah akan makhluk hikmatx utk menampilkan kisah Sidin yg tersembunyi. Biar kd kytu kawa ja Sidin pakai cara lain. Tp Sidin hdk kaya ini.
Jngan kau pandang pemberian yg sampai kpd engkau kecuali dr Allah. Adapun makhluk sebab n perantara. Tdklah cukup pandangan ini tahu n percaya. Saat diberi org lupa. Salah. Jd harus ingat. Jgn sampai saat org memberi itu. Meingatakan merasakan. Ini berian Allah. Inilah yg pantas bagi orang.
Maka sesungguhx takbir td memgurangi keaktifanx ilmu yg dtg kedlm hatinya. Lalu hasilx kd sempurna. Kd kw meamalkan musyahadah. Ingat. Knpa? Krn ilmux td kd befungsi. Krn telanggar pemantang. Mengisahkan n mengaku2 alim. Sedangkan itu sebenarx ilmu yg dtg itu melekat didlm hati. Mempengaruhi kedlm itu hati. Ilmu tadi.
Ilmu itu memberi petunjuk. Knp kd jd panduan malah ttp bingung. Krn telanggar pemantang. Ketuju menampaikan diri. Dan jadi mengalami akan si hamba. Dan menegahlah akan bekisah2 td akan sisalik kd menjdi siddiq dgn Allah. Siddiq itu ialah memandang ikhlas itu pun anugerah Allah.
Kdd yg dikehendaki selain hdk parak ama Allah.
Be wudhu itu niat or handak jgn becampur wan membersihi muha. Justru itu disunatkan bedahulu. Agar benar2 niat itu utk bewudhu.
Prg wali kdd khndk selain ama Allah. Justru itu dlm fiqih tafsir hadist itu. Jika makanan sdh dihidangkn. Mun kuat silahkan sholat. Jk tdk. Makan dlu. Agar sholat benar2 hdk kpd Allah bukan hdk makan.
Kawanya ikhlas td diakuinya itu dirinya. Mka itu blm siddiq lg. Jd amal tiada ikhlas tiada. Semua bulat kebaikan Allah. Kd kw meamalkan ini jk ujub msh bersarang.
Jd awal yg kta bersihi adalah ujub. Jgn suka menceeitakan kelebihan diri. Krn diri kt ini kdd kesah.
Krn kd kosong or lepas drpd keinginan nafsu ktk kt bekisah2 ttg agama. Sebab itu kt hrs menyembunyikan. Krn ia asik memuji org yg memberi itu ilmu dan yg mempunyai itu ilmu. Jd asik kesitu.
Je belajar agama itu kd usah betatampai ilmu.
Org yg suka menampaikan diri kdd keberkahan hidup.
Janganlah engkau menerima org yg menuhu Allah yg kd tp ada gawian. Jgn meulurkan tangan drpd meambil barian2 makhluk. Drpd barian yg diberikan oleh mrka kpd engkau drpd duit, makanan, minuman atas jalan bantuan yg mrk beri pd engkau. Melainkan kau boleh menerima dgn 2 syarat :
1. Kecuali ikam sebelum ikam menerima ikam harus meingatkan n memandang bahwa yg memberi rezki ini adalah Tuhan ku bukan mereka. Yg membwri Allah yg membagi makhluk ini. Allah itu Dzat al wajibal wujud yg tdk serupa dgn segala makhlukkt wajib i'tikad yg memberi bekas hnya lah Allah. Kd memerlukan siapa2 n apa2. Lalu Allah meolah akan makhluk hikmatx utk menampilkan kisah Sidin yg tersembunyi. Biar kd kytu kawa ja Sidin pakai cara lain. Tp Sidin hdk kaya ini.
Jngan kau pandang pemberian yg sampai kpd engkau kecuali dr Allah. Adapun makhluk sebab n perantara. Tdklah cukup pandangan ini tahu n percaya. Saat diberi org lupa. Salah. Jd harus ingat. Jgn sampai saat org memberi itu. Meingatakan merasakan. Ini berian Allah. Inilah yg pantas bagi orang.
Komentar
Posting Komentar